Joga a zdrowe odżywianie i uprawa roślin

Hinduscy jogini wyznają zasadę, która głosi, że jesteśmy tym co jemy, ale też jemy to, co odzwierciedla nasze samopoczucie i mentalność. Chodzi tu mniej więcej o to, że gdy czujemy się dobrze i regularnie ćwiczymy, sięgamy po inne produkty niż wtedy, gdy jesteśmy zdołowani i negatywnie nastawieni do życia.

Według tego co wyznają jogini, spożywane posiłki mają wpływ na nasz umysł, rozwijają intelekt i dobrą pamięć. Odpowiednia dieta stosowana razem z ćwiczeniami jogi, powinna przynosić nam wewnętrzną harmonię oraz spokój ciała i umysłu.

Własna uprawa roślin

Podstawowymi produktami w diecie jogina, są świeże warzywa. Aby mieć pewność, że były uprawiane ekologicznie i nie zawierają żadnych sztucznych substancji, najlepiej zasadzić je we własnym ogródku.

Prywatna uprawa roślin dostarczy nam warzyw, które nie są modyfikowane genetycznie oraz nie mają żadnych barwników, konserwantów i ulepszaczy smaku. Zebrane warzywa można ugotować na parze, upiec lub zjeść surowe – takie mają najwięcej witamin.

Dieta satwiczna

Czym jest dieta satwiczna? Jedzenie satwiczne stosowane bardzo często w jodze to nic innego, jak spożywanie produktów, które czynią nasz umysł czystym, wyciszają, dają spokój ducha, pomagają zachować pokojowe nastawienie do świata i równowagę.

Dieta satwiczna dostarcza organizmowi energii, daje mu siłę i zwiększa wytrzymałość. Pozwala przetrwać nawet najcięższy dzień w pracy i zachować przy tym pozytywne nastawienie do świata.

Składniki, które zawiera podstawowa dieta satwiczna, to między innymi:

  • ziarna (pszenica, jęczmień, kukurydza, owies, kasza),
  • białko (pestki, rośliny strączkowe, orzechy),
  • owoce (świeże, suszone lub przetworzone na soki),
  • warzywa (warzywa korzenne, liściowe, strączkowe i dyniowate),
  • zioła (najlepiej zioła sezonowe i herbaty ziołowe),
  • nabiał (ser, mleko, jogurt, masło),
  • naturalne słodycze (syrop klonowy, melasa, miód).

Zasady zbilansowanego odżywiania

Aby nasza dieta była w pełni zbilansowana, musimy przestrzegać kilku prostych zasad, które dadzą pozytywne efekty.

1. Jedzmy regularnie

Najważniejsze jest spożywanie posiłków o ustalonych porach dnia. Wtedy nasz organizm wpada w swój własny rytm, dzięki czemu lepiej trawimy jedzenie i lepiej się czujemy.

2. Przygotowujmy tyle, ile możemy zjeść

Najlepiej jest spożywać posiłki zaraz po ich ugotowaniu. Odgrzewane jedzenie, a tym bardziej w kuchence mikrofalowej, nie dość że nie jest zbyt zdrowe, to jeszcze zawiera o wiele mniej wartości odżywczych niż to świeże.

3. Starajmy się jeść surowe warzywa

Przynajmniej raz dziennie powinniśmy zjeść surowe warzywo, co ma dobry wpływ na naszą krew i chroni ją przez zbyt wysoką kwasowością.

4. Jedzmy powoli i świadomie

Zbyt szybkie jedzenie, szczególnie w silnych i negatywnych emocjach, ma bardzo zły wpływ na nasz organizm i często odbija się także na naszym samopoczuciu. Każdy kęs należy dokładnie i świadomie przeżuwać oraz cieszyć się posiłkiem.

5. Nie napychajmy się

Aby nie czuć się ociężale i sennie, powinniśmy zostawiać nieco miejsca w żołądku na naturalne rozprzestrzenianie się gazów. Organizm nie od razu poczuje, że jest najedzony, dlatego warto jeść nieco wolniej i zwracać uwagę na to, jakie wysyła nam sygnały.